Vinylskivan slår gratistjänsterna
Om man trott att gratistjänsterna för musik slår all annan musik så får man tänka om. Detta då vinylskivan inte bara tagit sig upp till ytan utan även gått om och drar inde största intäkterna.
Det är enklet att handla musik. På exempelvis http://www.gratislandet.se/cdon-rabattkod.html finner du rabattkoder du kan använda för att göra ditt köp billigare, och med det bättre. Många är det även som har olika streamingtjänster de prenumererar på. Som ett komplement när man är ute på springande fot. För visst är musik vikitgt och något vi gärna alltid vill ha tillgång till. Streamingtjänster som Spotify och Tital har vuxit sig enormt stora, men ändå går det att läsa på SvD att det är vinylskivorna som drar in mer pengar än gratistjänsterna.
Mer pengar än Youtube, Spotify och Vevo
Enligt Business Inside drar vinylskivor, i USA, in mer pengar än Spotify, Youtube, och Vevo tillsammans. Detta är något som många har lite svårt att förstå då man anser att alla går runt med ett konto för någon streamingtjänst. Ser man till intäkterna så drog de annonsfinansierade tjänsterna in 163 miljoner kronor. Enormt mycket pengar, men inte om man ser till 222 miljoner som vinylförsäljningen drog in. Vinylerna har gjort en ökning med 52 % och då vissa ser det som märkligt är det många fler som ser det som något självklart. Det finns även människor som handlar vinylskivor utan att ens ha en vinylspelare. Man kan tänka sig att denna trend är en trend som kommer att hålla i sig, då man kan se att vi går mer åt det lugna, avslappnade hållet där hantverk lyfts upp. För, aksnke behöver vi människor en motvikt till det hastigt digitala samhället som vi ändå både tvingas och samtidigt älsakr att leva i?