Reklamnissens mode
Reklamfolkets musiksmak är en mode-sak
Klädvalen på stockholms reklambyråer kan ordnas i kategorier enligt musiksmak och övriga intressen. Precis som det finns distinkta rörelser som singer songwriter och house finns motsvarande klara grupperingar inom modet bland huvudstadens reklam och webb-folk. En titt in på kontoret visar att modet hänger ihop med musiksmaken.
Vad är det då vi talar om? Jo. Poängen här är inte att mode och musik hör ihop. Det är redan konstaterat. Fenomenet under utredning här är att det är de som styr utbudet av trendbildande media som också klär sig i respektive kläder. Det är lite av en hönan eller ägget-historia. Antingen klär de sig utefter en norm som ställs av kända musiker inom de fält som de gillar och vill representera. Eller så bäddar de in kläder och mode som de gillar i diskursen kring den samtida trenden. Det självklara svaret här är inte självklart. Men nästan. Det är lite av båda. De är delvis offer för den allmänna och offentliga trenden som skapas av andra genom just mode och musik. Och de deltar själva att bekräfta denna trend genom att både klä sig i korrekt mode och promota det samma. En sorts reklambyrå-styrd mode-hegemoni. Nu är detta förstås ingen marxistisk blogg så vi fortsätter raskt med de olika typerna av mode. Det spelar nog ingen roll vilken reklambyrå stockholm och dess urbana mode kan representeras bäst av. De flesta är ganska lika varandra.
Vanligt för de webbfolk som sysslar med snygg och stilren design lyssnas det på musik som kan kategoriseras med hip-hop och Reggae. Gärna svenskt. Kläderna är i stort sätt alltid vita sneakers, jeans och en ny och ren t-shirt. Även om tröjan kan ha ett retro-tryck. En annan typ av reklamare är den sinnessvaga hipstern. Hon eller han lyssnar på allt från Maggio och Daniel Adams Ray till Fleetfoxes och Beach House. Artister som också gillar att ha stickade halsdukar och för små mössor på huvudet alltså.
Front end och back end har varken smak för musik eller kläder.